Adakah?


Assalammualaikum.

Dari kecil aku di didik,
untuk lihat salah diri,
Baru lihat salah orang.
Tapi manusia melihat salah orang,
Baru salah diri.

Adakah family aku bukan manusia?

Dari kecil aku di didik,
untuk lihat kesusahan orang,
Baru lihat kesusahan diri.
Tapi manusia melihat susah diri,
baru susah orang lain.

Adakah famili aku bukan manusia?

Dari kecil aku di didik,
untuk menghargai orang,
Baru hargai diri.
Tapi manusia hargai diri,
Baru hargai orang.

Adakah famili aku bukan manusia?

Dari kecil aku di didik,
untuk memahami orang.
Baru faham diri.
Tapi manusia fahami diri ,
Baru memahami orang lain.

Adakah famili aku bukan manusia.

p/s : bila mengadu problem dekat ummi, ummi sentiasa melihat kekurangan anak anaknya. Sebab dia kenal anak dia. Dia tak kenal pihak satu lagi, Tak patut kalau umi marah pihak sana sebab ummi tak kenal pihak sana. Ummi tahu kelemahan dan kekuatan anak anak ummi. Well, proud to say yang aku ada seorang mak yang tidak mudah menyalahkan orang lain. Dan itulah yang mendidik dan membentuk pemikiran ku :) kalau ini dikatakan bukan manusia, biarlah. Aku tak ambil kesah.

Assalammualaikum.